2011-10-16

Internt brev på aftonbladet dissar den tråkige Helin

Mejlet skickades ut till medarbetarna vid halv elva-tiden på måndagsmorgonen.
I mejlet – som sannolikt är tänkt att driva med Jan Helins interna veckobrev – riktar Lasse Anrell svidande kritik mot Jan Helin, det sparpaket ledningen har lagt samt att tidningen förflyttar allt mer resurser till webben.

"Det futtiga besparingspaket Expressen-GT-Kvällsposten lagt fram, blott ett 20-tal personer, visar hur långt efter de ligger i utvecklingen jämfört Aftonbladet.
Det framkom på onsdagens kvällsmöte förra veckan, där chefredaktör Helin och vd Settman gav en lektion i modern mediematematik. Frågan från publiken gällde siffror från Presstödsnämndens senaste rapport, som visade att Aftonbladet tappat över 10 procent i pappersupplaga 2010, mot konkurrentens runt 3 procent *), och vad detta berodde på.

Svaret från chefredaktör Helin var att Aftonbladet tappar så mycket i print därför att vi är så bra! På internet och mobilt alltså. Andra tidningar, som är sämre digitalt, har de stora upplagerasen framför sig. Aftonbladet ligger i framkant, för vi ”tappar läsare till oss själva”!", skriver Arne Höök och Lasse Anrell.

På mötet som Anrell och Höök refererar till ska någon ha ställt frågan om det låg någon affärsidé i att flytta så mycket resurser till webben, som alltså drar in betydligt mycket mindre pengar än papperstidningen.

"På seminariet ”Online Direkt” påpekades nämligen från Helin att en köpare av papperstidningen genererar 30 gånger så stora intäkter som en digital läsare. 125 000 fullbetalande plusläsare (29 kr i månaden) motsvarar således  en pappersupplaga på runt 4 000 exemplar.

Tappar man 100 000 i pappersupplaga krävs således i runda tal 3 miljoner plusläsare, tappar man 300 000 i papper krävs att hela Sveriges befolkning på nio miljoner invånare betalar för var sitt plusabonnemang.

(Räknar man med introduktionspriset 1 kr/månad behövs runt 270 miljoner plusläsare i samma exempel – då talar vi framkant i galaxklass!)

På mötet ska någon också ha ställt frågan om ovan inte är "en ganska vansklig affärsidé?"

Laase Anrell och Arne Höök igen:
"Svaret från vd Settman blev: 'Det är en vansklig affärsidé, men vad ska vi göra när läsarna går över från print till digitalt?'

Huruvida det är fotfolkets eller ledningens uppgift att formulera affärsidéer överlåter vi åt läsarna att grunna på, och lägger samtidigt ut en nu så populär länk för den som vill läsa mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebberöds_bank_(film,_1935)", skriver Höök och Anrell och fortsätter:
"För att lösa problemen b) och c) ovan går vi båda ned på halvtid, och efterlyser någon yngre kraft med/från Mediekompetens som kan ersätta de 50 procent av redaktionen vi gör oss av med för att förbli världens mest moderna veckobrevshus. Du ska helst ha en kjol i garderoben och se bra ut. Du får ingen Iphone och ingen anställningstrygghet men du får jobba i framkant med två gamla getter från Sveriges bästa redaktion".

I sitt senaste veckobrev till redaktionen ska Jan Helin skrivit att han ska bege sig ut på älgjakt. Något som Lasse Anrell och Arne Höök kommenterar så här:
"Till yttermera nästan sist: chefredaktör Jan Helin är när detta går ut på älgjakt. Vi önskar honom lycka till, och hoppas han skjuter någonting riktigt stort. Helst något så stort att det går att sälja tidning på, eller i alla fall ger honom en idé om hur det skulle gå till".

Fredrik Lindén, informationschef på Aftonbladet, har inte sett mejlet när dagensmedia.se når honom.

– Nu ser jag det och jag måste hinna läsa det före jag säger något. Det är ju skönt att du har koll på vår internmejl, säger han.

Mediernas vidriga skadeglädje ger mig ångest.

Inga kommentarer: